Географічні
знання
|
Вміння
й навички
|
Досвід
творчої діяльності учнів з географії
|
Емоційно-ціннісне
ставлення до довкілля й людської діяльності в ньому
|
Географічне
бачення світу
|
|
емпіричні
|
теоретичні
|
||||
1)географічні факти;
2)географічна
номенклатура;
3)географічні уявлення
|
1)географічні поняття;
2)географічні причинно-наслідкові зв'язки;
3)географічні закономірності;
4)гіпотези й теорії
|
1)інтелекту-альні;
2)навчальні;
3)прикладні;
4)графічно-знакового моделювання;
5)карто-графічні;
6)гео-інформаційні
|
здатність учнів до:
1) використання уже сформованих знань і вмінь з
пошуковою метою;
2)самостійного комбінування й перетворення вже
відомих прийомів навчально-пізнавальної діяльності;
3)створення принципово нових способів розв’язання
географічних навчальних проблем
|
1)емоції й почуття; 2)переко-нання й погляди;
3)установ-ки;
4) правила поведінки; 5)світогляд школярів
|
1)здатність до історично зумовленого цілісного
відображу-вання довкілля та суспільно-економічних процесів у ньому;
2)розуміння природних, демографіч-них та соціально-економічних об’єктів,
процесів та їхньої взаємодію; 3)здатність мислити просторово й комплексно
|
2. Структура сучасних уроків географії
Орієнтовна
план-схема уроку формування й застосування нових знань
Макрокомпоненти
|
Мікрокомпоненти
|
І. Підготовка учнів до навчально-пізнавальної
діяльності
|
1. Організація уважності
учнів
|
2. Повідомляння теми, мети й
завдань уроку
|
|
3. Початкове мотивування навчально-пізнавальної
діяльності учнів на уроці
|
|
ІІ. Вивчання нового матеріалу
|
1. Активація опорних географічних
знань учнів
|
2. Сприймання й початкове усвідомлювання учнями нового матеріалу
|
|
3. Формування основних географічних
понять. Усвідомлювання й осмислювання учнями географічних причинно-наслідкових зв’язків
і розкриття суті географічних об'єктів
вивчання
|
|
4. Застосування учнями нових знань
у практичній діяльності з метою подальшого усвідомлювання й осмислюваннягеографічнихтермінів
і їхніх визначень, причинно-наслідкових зв’язків, закономірностей
|
|
ІІІ. Узагальнювання й
систематизування географічних знань учнями
|
|
IV. Перевірка рівня розуміння школярами новогонавчального матеріалу уроку
|
|
V. Коментування домашнього
завдання
|
|
VI. Підбиванняпідсумків
уроку
|
Урок формування й
застосування нових знань – один з видів
традиційного уроку географії, який,зазвичай, розпочинає змістовий комплекс
уроків різних видів, спрямований на опанування школярами тематичного блоку
географічного навчального матеріалу, і характерними рисами якого є те, що: за
один з домінантних видів дидактичної мети править формування емпіричних і
теоретичних географічних знань учнів, що реалізується через усвідомлювання ними
географічних уявлень, понять, термінів, причинно-наслідкових зв’язків,
закономірностей, класифікацій тощо; вчитель повинен знайомити учнів з
провідними географічними гіпотезами й теоріями та різноманітними фактами, що їх
підтверджують;викладання навчального матеріалу має носити доказовий характер і
бути доступним і цікавим школярам як для свідомого й міцного засвоєння нових
географічних знань, так і для їхнього застосування в практичній діяльності.
Орієнтовна
план-схема уроку формування й застосування вмінь і навичок
Макрокомпоненти
|
Мікрокомпоненти
|
І. Підготовка учнів донавчально-пізнавальної
діяльності
|
1. Організація уважності учнів
|
2. Повідомляння теми, мети й
завдань уроку
|
|
3. Початкове мотивування
навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці
|
|
4. Пояснення критеріїв контролю
навчальних досягнень
|
|
ІІ. Виконання практичної роботи з
географії
|
1. Активація опорних знань, умінь і навичок учнів, які необхідні
для виконання ними практичної роботи,
зокрема на основі вступних навчальних
вправ
|
2. Формування в учнів умінь і
навичок, потрібних для виконання
ними практичної роботи, зокрема за
допомогою пробних навчальних вправ
|
|
3. Застосування учнями, з метою закріплення, отриманих умінь і навичок у стандартних і нестандартних умовах,
зокрема на базі тренувальних навчальних
вправ
|
|
4. Творче застосування вмінь і навичок учнів, зокрема на основі творчих навчальних вправ
|
|
5. Узагальнювання й систематизування результатів практичної роботи. Звітування учнів
щодо способів і результатів її виконання й аналіз здобутих результатів
|
|
ІІІ. Контроль і корекція рівня оволодіння учнями алгоритмом виконання практичної
роботи, зокрема на основі контрольних
навчальних вправ
|
|
ІV. Коментування домашнього
завдання
|
|
V. Підбивання підсумків уроку
|
Урок формування й
застосування вмінь і навичок – один з видів
традиційного уроку географії, який поєднує складники двох видів дидактичної
мети уроку, досягнення якої в цілому за принципом "від відомого до
невідомого" здійснюється шляхом залучення учнів до виконання певних
підвидів й різновидів практичної роботи з географії, насамперед на основі
відповідни практичних завдань навчальних
вправ з географії.
Орієнтовна
план-схема уроку поглиблювання й систематизування знань і вмінь
Макрокомпоненти
|
Мікрокомпоненти
|
І. Організація
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
1. Організація уваги й роботи
учнів
|
2. Повідомлення теми, мети й
завдань уроку
|
|
3. Мотивація
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|
4. Ознайомлення учнів з
формами проведення уроку й критеріями оцінюванняїхньої навчально-пізнавальної
діяльності
|
|
ІІ. Поширення, поглиблення й
систематизація знань і вмінь
|
1. Узагальнення окремих
географічних фактів, подій і явищ
|
2. Повторення, узагальнення й
поглиблення розуміння учнями визначень географічних термінів
|
|
3. Повторення й систематизація
основних теоретичних положень і провідних ідей географічної науки
|
|
4. Творче застосування знань і
вмінь учнів у змінених або нових умовах з метою здобуття нових знань (творчі
вправи)
|
|
5. Узагальнення й
систематизація географічних знань і вмінь учнів
|
|
ІІІ. Оцінювання
навчально-пізнавальної діяльності й навчальних досягнень учнів
|
|
ІV. Коментоване пояснення
домашнього завдання
|
|
V. Підбиття підсумків уроку
|
Урок поглиблювання й
систематизування знань і вмінь – один з видів
традиційного уроку географії, який: доцільно планувати після вивчання учнями
основного навчального матеріалу тематичного блоку; має призначення поглибити й
привести засвоєні школярами географічні знання й вміння в злагоджену систему,
що передбачає ієрархічні та діалектичні зв’язки між її складниками.
Орієнтовна
план-схема уроку контролю й корекції навчальних досягнень учнів
Макрокомпоненти
|
Мікрокомпоненти
|
І. Організація
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
1. Організація уваги й роботи
учнів
|
2. Повідомлення теми, мети й
завдань уроку
|
|
3. Мотивація
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|
4. Ознайомлення учнів з
формами проведення уроку й критеріями оцінюванняїхньої навчально-пізнавальної
діяльності
|
|
ІІ. Поширення, поглиблення й
систематизація знань і вмінь
|
1. Узагальнення окремих
географічних фактів, подій і явищ
|
2. Повторення, узагальнення й
поглиблення розуміння учнями визначень географічних термінів
|
|
3. Повторення й систематизація
основних теоретичних положень і провідних ідей географічної науки
|
|
4. Творче застосування знань і
вмінь учнів у змінених або нових умовах з метою здобуття нових знань (творчі
вправи)
|
|
5. Узагальнення й
систематизація географічних знань і вмінь учнів
|
|
ІІІ. Оцінювання
навчально-пізнавальної діяльності й навчальних досягнень учнів
|
|
ІV. Коментоване пояснення
домашнього завдання
|
|
V. Підбиття підсумків уроку
|
Урок контролю й
корекції навчальних досягнень учнів – один з видів
традиційного уроку географії, який: планується, зазвичай, наприкінці вивчання
тематичного блоку навчального матеріалу, коли необхідно встановити рівень
оволодіння школярами комплексом географічних знань, умінь і навичок,
проаналізувати навчальні досягнення учнів і прийняти певні рішення з
удосконалення навчального процесу з географії; передбачає застосування певних
методів, форм, способів і прийомів контролю навчальних досягнень учнів з
географії з метою перевірки рівня сформованості в школярів емпіричних і
теоретичних географічних знань, різних типів географічних умінь і навичок і
прийомів навчально-пізнавальної діяльності.
Орієнтовна
план-схема прикладу комбінованого уроку (поєднується дві дидактичні мети:
контроль і корекція навчальних досягнень учнів та формування нових знань учнів)
Макрокомпоненти
|
Мікрокомпоненти
|
І. Організація
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
1. Організація уваги й роботи
учнів
|
2. Повідомлення теми, мети й
завдань уроку
|
|
ІІ. Контроль і корекція
навчальних досягнень учнів
|
1. Перевірка й оцінювання
знання учнями фактичного матеріалу та вміння розкривати елементарні зв’язки
між географічними об’єктами, процесами та явищами
|
2. Перевірка й оцінювання
знання учнями основних географічних термінів, уміння самостійно пояснити їхню
суть і наводити найбільш вдалі приклади
|
|
3.
Перевірка й оцінювання рівня засвоєння учнями географічних понять і
причинно-наслідкових зв’язків
|
|
4. Визначення рівня оволодіння
учнями вмінь і навичок і їхнього застосування у стандартних і нестандартних
умовах
|
|
ІІІ. Вивчання нового матеріалу
|
1.Мотивація
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
2. Актуалізація опорних
географічних знань учнів
|
|
3.
Формування основних географічних понять. Усвідомлення й осмислення учнями
географічних причинно-наслідкових зв’язків і розкриття суті географічних
об'єктів вивчання
|
|
4.
Застосування учнями нових знань у практичній діяльності з метою подальшого
усвідомлення й осмислення географічних термінів і їхніх визначень,
причинно-наслідкових зв’язків, закономірностей
|
|
5. Виявляння зворотного
зв’язку між учителем і учнями
|
|
6. Узагальнення й
систематизація географічних знань і вмінь
|
|
ІV. Коментоване пояснення
домашнього завдання
|
|
V. Підбиття підсумків уроку
|
Комбінований урок
– один з видів традиційного уроку географії, який поєднує декілька видів
дидактичної мети (наприклад: контролю і корекції навчальних досягнень учнів та
формування нових знань учнів; формування й застосування вмінь і навичок та
формування нових знань учнів; контролю і корекції навчальних досягнень учнів та
формування й застосування вмінь і навичок тощо).
3. Визначення
мети уроку географії
6 клас
Урок
1
Тема
уроку: Географія
– наука про Землю. Джерела географічної інформації
Тип
уроку: ВСТУПНИЙ
Предметні
географічні коипетентності, що мають бути сформовані на уроці:
1.
Знання:
факти: започаткування
терміну «географія» Ератосфеном;
уявлення:
складові географічної науки; географічні дослідження; роль різних засобів
географічної інформації в розширенні географічних знань; способи збирання
географічної інформації; геоінформаційна
система (ГІС);
поняття: об’єкт
вивчення географії; джерела географічних знань;
причинно-наслідкові
зв’язки:
залежність збереження природи Землі від її вивчення;
закономірності:
розвиток цивілізації Землі супроводжується використанням її природних багатств,
яке завдає непоправної шкоди природі.
2.
Вміння й
навички:
прикладні:
збирання географічної інформації з різних джерел; складання за допомогою членів
родини переліку джерел географічної інформації, якими користується вдома;
графічно-знакового
моделювання:
створення графічної схеми складових географічної науки;
картографічно-геоінформаційні:
порівняння географічних карт.
3. Географічне бачення світу:
географія – наука про Землю, її природу, населення та його
господарську діяльність, про взаємодію природи і людства.
4. Емоційно-ціннісне ставлення
до довкілля й людської діяльності в ньому: значення
географічних знань та вмінь у повсякденному житті та задля збереження природи
Землі.
5. Досвід творчої діяльності
учнів з географії: аналіз і порівняння історичних
документів, статистичних даних, матеріалів газет і журналів, ресурсів
Інтернет.
Урок 8
Тема
уроку:
Орієнтування на місцевості
Предметні
географічні компетентності, що мають бути сформовані на уроці:
1.
Знання:
факти: різновиди способів орієнтування на місцевості
вдень,
орієнтування за Полярною зорею;
уявлення:
горизонт; лінія горизонту, напрямки на місцевості
напрямки на картах і планах, компас, основні
та проміжні сторони горизонту,
поняття: азимут, орієнтування на місцевості;
причинно-наслідкові
зв’язки:
чим вище знаходиться точка спостереження, тим більше діаметр кола, яке обмежує
лінія горизонту;
закономірності: на
рівній поверхні видимий горизонт являє собою коло, діаметр якого залежить від
висоти спостереження.
2.
Вміння й навички:
прикладні: орієнтування
за місцевими ознаками, користування компасом, визначення напрямів за компасом,
визначення азимутів на місцевості;
графічно-знакового
моделювання:
створення графічної моделі циферблата компаса;
картографічно-геоінформаційні:
орієнтування
за планом і картою, визначення азимутів за планом і картою.
3. Географічне бачення світу: карти
та глобуси – моделі поверхні Землі.
4. Емоційно-ціннісне ставлення
до довкілля й людської діяльності в ньому: орієнтування на
місцевості як різновид спортивних змагань, що проводяться на місцевості.
5. Досвід творчої діяльності
учнів з географії: створення маршрутів квестів з
елементами орієнтування.
Тип
уроку:
ФОРМУВАННЯ Й ЗАСТОСУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.
Урок 21
Тема уроку:
Внутрішні процеси, що спричиняють
зміни у літосфері
Предметні географічні компетентності, що
мають бути сформовані на уроці:
1. Знання:
факти:
температура
земного ядра сягає 6000 °С, а речовина мантії нагріта до 2000 °С
уявлення:
внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної
кулі, літосферні плити, наслідки їх переміщення; рельєф;
поняття:
літосфера, літосферна плита, рухи літосферних плит;
причинно-наслідкові
зв’язки:
причини й наслідки руху літосферних плит;
закономірності: висока
температура внутрішніх шарів Землі призводить до рухів земної речовини у
літосфері.
2. Вміння й навички:
прикладні:
пояснення впливу внутрішніх процесів на формування материків, океанів та їх
рельєфу, наведення прикладів;
графічно-знакового
моделювання:
створення графічної моделі «Літосферні плити Землі» на контурній карті;
картографічно-геоінформаційні:
находження
на карті атласу та позначення на контурній карті літосферних плит.
3. Географічне
бачення світу: з
глибиною температура земної кори збільшується під впливом внутрішньої енергії
Землі, яку випромінює ядро; уся земна кора та верхні шари мантії утворюють
літосферу.
4. Емоційно-ціннісне
ставлення до довкілля й людської діяльності в ньому: Земля –
це доволі динамічне природне тіло, вивчення якого дозволяє передбачати зміни на
її поверхні.
5. Досвід
творчої діяльності учнів з географії: вирішення задач
на визначення зміни температури гірських порід з глибиною.
Тип уроку:
КОМБІНОВАНИЙ
Урок
41
Тема
уроку:
Вплив
людини на атмосферу й клімат
Предметні
географічні компетентності, що мають бути сформовані на уроці:
1.
Знання:
факти: кліматичні показники погоди
та клімату своєї місцевості;
географічна номенклатура:
уявлення: зміни клімату, вплив людини на атмосферу і клімат, наслідки впливу
господарської діяльності людини на атмосферу і клімат Землі;
поняття: глобальне потепління, забруднення повітря;
причинно-наслідкові зв’язки: причини і наслідки зміни погоди і
клімату;
закономірності: чисте повітря позитивно впливає на
здоров’я людини.
2.
Вміння й навички:
прикладні: за джерелами географічних знань знаходження додаткової
інформації щодо забруднення повітря у
своїй місцевості;
графічно-знакового моделювання: створення інформаційних плакатів
«Основні джерела забруднення повітря»;
3. Географічне бачення світу: зміни клімату Землі зумовлені як
природними, так і антропогенними чинниками.
4. Емоційно-ціннісне ставлення до
довкілля й людської діяльності в ньому: дослідження атмосфери сприяють її захисту від згубного
впливу наслідків господарської діяльності.
5. Досвід творчої діяльності
учнів з географії:
визначення територій найбільшого забруднення повітря за електронними картами
Інтернету.
Тип уроку: УРОК ПОШИРЕННЯ, ПОГЛИБЛЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗУВАННЯ
НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ
тодиста з георафії та економіки: Географія
Немає коментарів:
Дописати коментар