четвер, 3 листопада 2016 р.

Блог методиста з георафії та економіки: Географія

Блог ме1. Предметні географічні компетентності учнів
Географічні знання
Вміння й навички
Досвід творчої діяльності учнів з географії

Емоційно-ціннісне ставлення до довкілля й людської діяльності в ньому
Географічне бачення світу
емпіричні
теоретичні
1)географічні факти;
2)географічна  номенклатура;
 3)географічні уявлення
1)географічні поняття;
2)географічні причинно-наслідкові зв'язки; 3)географічні закономірності;
4)гіпотези й теорії
1)інтелекту-альні;
2)навчальні;
3)прикладні;
4)графічно-знакового моделювання;
5)карто-графічні;
6)гео-інформаційні
здатність учнів до:
1) використання уже сформованих знань і вмінь з пошуковою метою;
2)самостійного комбінування й перетворення вже відомих прийомів навчально-пізнавальної діяльності;
3)створення принципово нових способів розв’язання географічних навчальних проблем

1)емоції й почуття; 2)переко-нання й погляди; 3)установ-ки;
4) правила поведінки; 5)світогляд школярів
1)здатність до історично зумовленого цілісного відображу-вання довкілля та суспільно-економічних процесів у ньому; 2)розуміння природних, демографіч-них та соціально-економічних об’єктів, процесів та їхньої взаємодію; 3)здатність мислити просторово й комплексно


2. Структура сучасних уроків географії
Орієнтовна план-схема уроку формування й застосування нових знань
Макрокомпоненти
Мікрокомпоненти
І. Підготовка учнів до навчально-пізнавальної діяльності
1. Організація уважності учнів
2. Повідомляння теми, мети й завдань уроку
3. Початкове мотивування навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці
ІІ. Вивчання нового матеріалу

1. Активація опорних географічних знань учнів
2. Сприймання й початкове усвідомлювання учнями нового матеріалу
3. Формування основних географічних понять. Усвідомлювання й осмислювання учнями географічних причинно-наслідкових зв’язків і розкриття суті географічних об'єктів вивчання
4. Застосування учнями нових знань у практичній діяльності з метою подальшого усвідомлювання й осмислюваннягеографічнихтермінів і їхніх визначень, причинно-наслідкових зв’язків, закономірностей
ІІІ. Узагальнювання й систематизування географічних знань учнями
IV. Перевірка рівня розуміння школярами новогонавчального матеріалу уроку
V. Коментування домашнього завдання
VI. Підбиванняпідсумків уроку
Урок формування й застосування нових знань – один з видів традиційного уроку географії, який,зазвичай, розпочинає змістовий комплекс уроків різних видів, спрямований на опанування школярами тематичного блоку географічного навчального матеріалу, і характерними рисами якого є те, що: за один з домінантних видів дидактичної мети править формування емпіричних і теоретичних географічних знань учнів, що реалізується через усвідомлювання ними географічних уявлень, понять, термінів, причинно-наслідкових зв’язків, закономірностей, класифікацій тощо; вчитель повинен знайомити учнів з провідними географічними гіпотезами й теоріями та різноманітними фактами, що їх підтверджують;викладання навчального матеріалу має носити доказовий характер і бути доступним і цікавим школярам як для свідомого й міцного засвоєння нових географічних знань, так і для їхнього застосування в практичній діяльності.

Орієнтовна план-схема уроку формування й застосування вмінь і навичок
Макрокомпоненти
Мікрокомпоненти
І. Підготовка учнів донавчально-пізнавальної діяльності

1. Організація уважності учнів
2. Повідомляння теми, мети й завдань уроку
3. Початкове мотивування навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці
4. Пояснення критеріїв контролю навчальних досягнень
ІІ. Виконання практичної роботи з географії
1. Активація опорних знань, умінь і навичок учнів, які необхідні для виконання ними практичної роботи, зокрема на основі вступних навчальних вправ
2. Формування в учнів умінь і навичок, потрібних для виконання ними практичної роботи, зокрема за допомогою пробних навчальних вправ
3. Застосування учнями, з метою закріплення, отриманих умінь і навичок  у стандартних і нестандартних умовах, зокрема на базі тренувальних навчальних вправ
4. Творче застосування вмінь і навичок учнів, зокрема на основі творчих навчальних вправ
5. Узагальнювання й систематизування результатів практичної роботи. Звітування учнів щодо способів і результатів її виконання й аналіз здобутих результатів
ІІІ. Контроль і корекція рівня оволодіння учнями алгоритмом виконання практичної роботи, зокрема на основі контрольних навчальних вправ
ІV. Коментування домашнього завдання
V. Підбивання підсумків уроку

Урок формування й застосування вмінь і навичок – один з видів традиційного уроку географії, який поєднує складники двох видів дидактичної мети уроку, досягнення якої в цілому за принципом "від відомого до невідомого" здійснюється шляхом залучення учнів до виконання певних підвидів й різновидів практичної роботи з географії, насамперед на основі відповідни практичних завдань  навчальних вправ з географії.

Орієнтовна план-схема уроку поглиблювання й систематизування знань і вмінь
Макрокомпоненти
Мікрокомпоненти
І. Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів
1. Організація уваги й роботи учнів
2. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
4. Ознайомлення учнів з формами проведення уроку й критеріями оцінюванняїхньої навчально-пізнавальної діяльності
ІІ. Поширення, поглиблення й систематизація знань і вмінь
1. Узагальнення окремих географічних фактів, подій і явищ
2. Повторення, узагальнення й поглиблення розуміння учнями визначень географічних термінів
3. Повторення й систематизація основних теоретичних положень і провідних ідей географічної науки
4. Творче застосування знань і вмінь учнів у змінених або нових умовах з метою здобуття нових знань (творчі вправи)
5. Узагальнення й систематизація географічних знань і вмінь учнів
ІІІ. Оцінювання навчально-пізнавальної діяльності й навчальних досягнень учнів
ІV. Коментоване пояснення домашнього завдання
V. Підбиття підсумків уроку

Урок поглиблювання й систематизування знань і вмінь – один з видів традиційного уроку географії, який: доцільно планувати після вивчання учнями основного навчального матеріалу тематичного блоку; має призначення поглибити й привести засвоєні школярами географічні знання й вміння в злагоджену систему, що передбачає ієрархічні та діалектичні зв’язки між її складниками.


Орієнтовна план-схема уроку контролю й корекції навчальних досягнень учнів
Макрокомпоненти
Мікрокомпоненти
І. Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів
1. Організація уваги й роботи учнів
2. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
4. Ознайомлення учнів з формами проведення уроку й критеріями оцінюванняїхньої навчально-пізнавальної діяльності
ІІ. Поширення, поглиблення й систематизація знань і вмінь
1. Узагальнення окремих географічних фактів, подій і явищ
2. Повторення, узагальнення й поглиблення розуміння учнями визначень географічних термінів
3. Повторення й систематизація основних теоретичних положень і провідних ідей географічної науки
4. Творче застосування знань і вмінь учнів у змінених або нових умовах з метою здобуття нових знань (творчі вправи)
5. Узагальнення й систематизація географічних знань і вмінь учнів
ІІІ. Оцінювання навчально-пізнавальної діяльності й навчальних досягнень учнів
ІV. Коментоване пояснення домашнього завдання
V. Підбиття підсумків уроку

Урок контролю й корекції навчальних досягнень учнів – один з видів традиційного уроку географії, який: планується, зазвичай, наприкінці вивчання тематичного блоку навчального матеріалу, коли необхідно встановити рівень оволодіння школярами комплексом географічних знань, умінь і навичок, проаналізувати навчальні досягнення учнів і прийняти певні рішення з удосконалення навчального процесу з географії; передбачає застосування певних методів, форм, способів і прийомів контролю навчальних досягнень учнів з географії з метою перевірки рівня сформованості в школярів емпіричних і теоретичних географічних знань, різних типів географічних умінь і навичок і прийомів навчально-пізнавальної діяльності.

Орієнтовна план-схема прикладу комбінованого уроку (поєднується дві дидактичні мети: контроль і корекція навчальних досягнень учнів та формування нових знань учнів)
Макрокомпоненти
Мікрокомпоненти
І. Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів
1. Організація уваги й роботи учнів
2. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІІ. Контроль і корекція навчальних досягнень учнів
1. Перевірка й оцінювання знання учнями фактичного матеріалу та вміння розкривати елементарні зв’язки між географічними об’єктами, процесами та явищами
2. Перевірка й оцінювання знання учнями основних географічних термінів, уміння самостійно пояснити їхню суть і наводити найбільш вдалі приклади
3. Перевірка й оцінювання рівня засвоєння учнями географічних понять і причинно-наслідкових зв’язків
4. Визначення рівня оволодіння учнями вмінь і навичок і їхнього застосування у стандартних і нестандартних умовах
ІІІ. Вивчання нового матеріалу

1.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
2. Актуалізація опорних географічних знань учнів
3. Формування основних географічних понять. Усвідомлення й осмислення учнями географічних причинно-наслідкових зв’язків і розкриття суті географічних об'єктів вивчання
4. Застосування учнями нових знань у практичній діяльності з метою подальшого усвідомлення й осмислення географічних термінів і їхніх визначень, причинно-наслідкових зв’язків, закономірностей
5. Виявляння зворотного зв’язку між учителем і учнями
6. Узагальнення й систематизація географічних знань і вмінь
ІV. Коментоване пояснення домашнього завдання
V. Підбиття підсумків уроку
Комбінований урок – один з видів традиційного уроку географії, який поєднує декілька видів дидактичної мети (наприклад: контролю і корекції навчальних досягнень учнів та формування нових знань учнів; формування й застосування вмінь і навичок та формування нових знань учнів; контролю і корекції навчальних досягнень учнів та формування й застосування вмінь і навичок тощо).
3. Визначення мети уроку географії
6 клас
Урок 1
Тема уроку: Географія – наука про Землю. Джерела географічної інформації
Тип уроку: ВСТУПНИЙ
Предметні географічні коипетентності, що мають бути сформовані на уроці:
1.       Знання:
   факти: започаткування терміну «географія» Ератосфеном;
уявлення: складові географічної науки; географічні дослідження; роль різних засобів географічної інформації в розширенні географічних знань; способи збирання географічної інформації; геоінформаційна система (ГІС);
поняття: об’єкт вивчення географії; джерела географічних знань;
причинно-наслідкові зв’язки: залежність збереження природи Землі від її вивчення;
закономірності: розвиток цивілізації Землі супроводжується використанням її природних багатств, яке завдає непоправної шкоди природі.
2.       Вміння й навички:
прикладні: збирання географічної інформації з різних джерел; складання за допомогою членів родини переліку джерел географічної інформації, якими користується вдома;
графічно-знакового моделювання: створення графічної схеми складових географічної науки;
картографічно-геоінформаційні: порівняння географічних карт.
3. Географічне бачення світу: географія –  наука про  Землю, її природу, населення та його господарську діяльність, про взаємодію природи і людства.
4. Емоційно-ціннісне ставлення до довкілля й людської діяльності в ньому: значення географічних знань та вмінь у повсякденному житті та задля збереження природи Землі.
5. Досвід творчої діяльності учнів з географії: аналіз і порівняння історичних документів, статистичних даних, матеріалів газет і журналів, ресурсів Інтернет. 

Урок 8
Тема уроку: Орієнтування на місцевості

Предметні географічні компетентності, що мають бути сформовані на уроці:
1. Знання:
факти: різновиди способів орієнтування на місцевості вдень, орієнтування за Полярною зорею;
уявлення: горизонт; лінія горизонту, напрямки на місцевості напрямки на картах і планах, компас, основні та проміжні сторони горизонту,
поняття: азимут, орієнтування на місцевості;
причинно-наслідкові зв’язки: чим вище знаходиться точка спостереження, тим більше діаметр кола, яке обмежує лінія горизонту;
закономірності: на рівній поверхні видимий горизонт являє собою коло, діаметр якого залежить від висоти спостереження.
2. Вміння й навички:
прикладні: орієнтування за місцевими ознаками, користування компасом, визначення напрямів за компасом, визначення азимутів на місцевості; 
графічно-знакового моделювання: створення графічної моделі циферблата компаса;
картографічно-геоінформаційні: орієнтування за планом і картою, визначення азимутів за планом і картою.
3.  Географічне бачення світу: карти та глобуси – моделі поверхні Землі.
4. Емоційно-ціннісне ставлення до довкілля й людської діяльності в ньому: орієнтування на місцевості як різновид спортивних змагань, що проводяться на місцевості.
5. Досвід творчої діяльності учнів з географії: створення маршрутів квестів з елементами орієнтування.
Тип уроку: ФОРМУВАННЯ Й ЗАСТОСУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ.

Урок 21
Тема уроку: Внутрішні процеси, що спричиняють зміни у літосфері
Предметні географічні компетентності, що мають бути сформовані на уроці:
1. Знання:
факти: температура земного ядра сягає 6000 °С, а речовина мантії нагріта до 2000 °С
уявлення: внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі, літосферні плити, наслідки їх переміщення; рельєф;
поняття: літосфера, літосферна плита, рухи літосферних плит;
причинно-наслідкові зв’язки: причини й наслідки руху літосферних плит;
закономірності: висока температура внутрішніх шарів Землі призводить до рухів земної речовини у літосфері.
2. Вміння й навички:
прикладні: пояснення впливу внутрішніх процесів на формування материків, океанів та їх рельєфу, наведення прикладів;
графічно-знакового моделювання: створення графічної моделі «Літосферні плити Землі» на контурній карті;
картографічно-геоінформаційні: находження на карті атласу та позначення на контурній карті літосферних плит.
3.  Географічне бачення світу: з глибиною температура земної кори збільшується під впливом внутрішньої енергії Землі, яку випромінює ядро; уся земна кора та верхні шари мантії утворюють літосферу.
4. Емоційно-ціннісне ставлення до довкілля й людської діяльності в ньому: Земля – це доволі динамічне природне тіло, вивчення якого дозволяє передбачати зміни на її поверхні.
5. Досвід творчої діяльності учнів з географії: вирішення задач на визначення зміни температури гірських порід з глибиною.
Тип уроку: КОМБІНОВАНИЙ

Урок 41
Тема уроку: Вплив людини на атмосферу й клімат
Предметні географічні компетентності, що мають бути сформовані на уроці:
1. Знання:
факти: кліматичні показники погоди та клімату своєї місцевості;
географічна номенклатура:
уявлення: зміни клімату, вплив людини на атмосферу і клімат, наслідки впливу господарської діяльності людини на атмосферу і клімат Землі;
поняття: глобальне потепління, забруднення повітря;
причинно-наслідкові зв’язки: причини і наслідки зміни погоди і клімату;
закономірності: чисте повітря позитивно впливає на здоров’я людини.
2. Вміння й навички:
прикладні: за джерелами географічних знань знаходження додаткової інформації щодо  забруднення повітря у своїй місцевості;
графічно-знакового моделювання: створення інформаційних плакатів «Основні джерела забруднення повітря»;
3. Географічне бачення світу: зміни клімату Землі зумовлені як природними, так і антропогенними чинниками.
4. Емоційно-ціннісне ставлення до довкілля й людської діяльності в ньому: дослідження атмосфери сприяють її захисту від згубного впливу наслідків господарської діяльності.
5. Досвід творчої діяльності учнів з географії: визначення територій найбільшого забруднення повітря за електронними картами Інтернету.
Тип уроку: УРОК ПОШИРЕННЯ, ПОГЛИБЛЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗУВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ
 тодиста з георафії та економіки: Географія

Немає коментарів:

Дописати коментар